Succé igen - årets missionsgala gav 90000 kr

• Ingemar Olsson - svensk kristenhets popfarfar - som under mer än 45 år sjungit sina underfundiga och kristet centrala texter i kyrkor och bönhus. Nu gästade han Hammarbykyrkans missionsgala för andra gången.

• Publiken var som vanligt när Ingemar sjunger med på noterna. Här gungar alla med i "Sköna människor".

• Musiker från den persiska gruppen spelade till den persiska dansen.

• Persisk dans till persisk musik

• Mer persisk dans.

• Ulf Perbo var en del av dagens värdpar. Här leder han oss på sitt dragspel i Ingemar Olssons sång om den raka bananen.

• Sarah från den persiska gruppen var den andra delen av dagens värdpar.

• Ingemar berättade under sitt framträdande om sin bok "Utvisningen". Boken handlar om hur han tar ett 25-%-igt vikariat som pastor i Fellingsbro och då blir starkt engagerad i ett persiskt flyktingdrama. Som slutar gott i och med att två iranska kvinnor räddas från att bli skickade tillbaka till en dödsdom i Iran.

• Galans minste besökare, 2 veckor, sov sig igenom konserten.

• Erik Johansson från EFS riks presenterade ett par av insamlingsprojekten.

• Vår farsitalande präst, Annahita Parsan, avslutade galan med en kort andakt.

• Här avtackas alla medverkande med blommor.

• Till missionsgalan hör också gott fika i Hammarbysalen.

• Här en lycklig vinnare av en av de matkorgar som lottades ut.

Lördag den 28/3 hölls Hammarbykyrkans 12:e missionsgala. I år med Ingemar Olsson, svensk kristenhets pop-farfar, som huvudartist. Dessutom medverkade den persiska gruppen Aryan med persisk musik, sång och dans. Galan gav ett fantastiskt resultat, nära 90000 kr.

Kyrkan öppnades redan kl 16 med servering av pajer, räkmackor, köttbullsmackor, Joels godiskakor och mycket annat. Ett antal lotterier på matkorgar mm fanns att köpa liksom nybakat bröd. Tillströmningen av blivande galabesökare var god.

Kl 18 bänkade vi oss i Hammarbysalen. Ulf Perbo och Sarah (från den persiska gruppen i kyrkan) var kvällens värdpar och hälsade oss alla välkomna. Ulf tog till och med fram dragspelet och ledde oss i Ingemar Olssons näst mest spelade låt på Spotify, den som handlar om en rak banan.

Galan bjöd sedan på sång, musik och dans, varvad med presentationer av kvällens insamlingsprojekt. Erik Johansson, som är EFS riks ansvarige för det internationella arbetet, presenterade dels ett projekt för ungdomsledarutbildning i Mekane Yesus-kyrkan i Etiopien, dels ett projekt gällande utbildning och diakoni bland utsatta barn i Mwanza i Tanzania. Annahita Parsan, vår farsitalande präst i Hammarbykyrkan, berättade om det tredje insamlingsprojektet för dagen – det diakonala arbetet bland perser i Hammarbykyrkan. Medlemmar ur den persiska gruppen medverkade alltså också själva med medryckande persiskt musik, sång och dans under galan.

Ingemar Olsson bjöd på ett tiotal sånger ur sin stora repertoar. Ett av numren, ”Tack så mycket” var hämtat ur albumet ”Nytolkat” som han nyss spelat in och som innehåller nytolkade låtar från hans första album på 70-talet. I övrigt blev kvällen en kavalkad av hans mer kända låtar som ”Sköna människor”, ”Luffarens vaggsång”, ”Himmelrik”, ”I mina mockasiner”, ”Dela vårat bröd”, ”No need to worry” och hans egen trosbekännelse ”En sån Gud skulle jag kunna tro på”.

Han lanserade också en nyskriven sång, ”Jesus är ingen religion” med ett mycket aktuellt budskap. Kristendomen är inte i första hand en religion med ett regelverk för rätt och fel utan en relation till Jesus, mannen som gav sitt liv för oss.

Galan avslutades med en kort andakt, som hölls av Annahita Parsan. Till sist sjöng vi tillsammans Ingemar Olssons mest älskade sång, ”Du vet väl om att du är värdefull”. Kvällen fortsatte sedan med mer fika, mat och lotterier i Hammarbysalen.

Läs också webbredaktörens anmälan av Ingemar Olssons bok "Utvisningen".

Publicerat den 29 mars