Vi välkomnar den första EFS-föreningen för Oromotalande i Sverige

Söndag den 5 februari kl 11 blir det en unik missionshistorisk händelse i Hammarbykyrkan. År 1865 beslöt EFS som första samfund i Sverige att inleda utlandsmission. Målet var att nå Oromofolket. 1866 steg de tre första missionärna iland på Afrikas östkust. Carlsson, Kjellberg och Lange hette de tre männen. Efter 32 år med stora lidanden och umbäranden nådde den första missionären fram i december 1898. År 1869 var ett särskilt tragiskt år då sex svenskar dog.

Idag finns världens största lutherska kyrka i Etiopien. Nu har den första EFS-föreningen för Oromotalande i Sverige bildats och antagits av EFS riksstyrelse i veckan. De kommer att fira gudstjänst i Hammarbykyrkan varje söndag eftermiddag.

På söndag välkomnas de officiellt till EFS och Hammarbykyrkan. Nu kan de få bli en inspiration för oss i det sekulariserade Sverige. Mission i retur. Hans Lindholm predikar och leder mässan tillsammans med Oromoföreningens präst Duressa Mabesha Teka. Ulf och Anne Johansson står för musiken tillsammans med Oromo Art & Worship Team.

Publicerat den 4 februari