Vi ställer ut konst av Yon Sundberg - kyrkans meste präst genom åren

Lördag den 18/10 var
det vernissage av en utställning av Yon Sundbergs konst i Hammarbysalen.

Yon Sundberg är Hammarbykyrkans tidsmässigt meste pastor genom de 45 år som kyrkan fått sprida Guds ord på Hammarbyhöjden och i hela södra Stockholm. Yon kom till kyrkan 1970 och avled 1991 efter 21 års intensiv verksamhet. Det är inte fel att säga att Yon var den som byggde upp Hammarbykyrkan till det den är idag.

Yon var också en mycket duktig konstnär. Han är mest känd för sin ”skrotkonst”. Bl a använde han pipor från Blasieholmskyrkans orgel. Blasieholmskyrkan var Hammarbykyrkans ”föregångare”, såldes och revs 1966 och levde vidare genom att pengarna från försäljningen användes för att bygga Hammarbykyrkan. Yon målade också i olja och var även duktig snickare och svetsare. En konstnär och hantverkare med prästkrage och med stor social kompetens.

Yon Sundberg använde också sin konstnärliga skicklighet till vardags.  Hans predikningar illustrerades oftast av teckningar och vackert  textade ”nyckelord”, som hängdes upp på en osynlig plastlina uppspänd fram-för predikstolen.

Yon var en riktig barnavän. Många familjer sökte sig till Hammarbykyrkan främst på grund av det utomordentliga mottagande som barnen fick i kyrkan. Hans barnaskara på fyra barn, två pojkar och två flickor, bidrog också till att genom skola och kamratrelationer föra många barn och ungdomar från omgivningarna in i kyrkans gemenskap.

Yon insåg också de social kontakternas oerhörda betydelse och arrangerade under hela sin tid i Hammarbykyrkan föreningshelger, sportlovsläger och andra aktiviteter för att trimma ihop kyrkans besökare till en tight grupp med starka gemensamma band. Yon brukade tala om att kyrkan inte bara skulle vara ett tempel för söndagens gudstjänster utan också ett allaktivitetshus, lite av en ”hedningarnas förgård”. Under Yons tid var kyrkan nästan varje vardagskväll fylld av deltagare i de många studiecirklar som just ville vara den öppna kanalen mot omgivningen.

Yon avled i en hjärtinfarkt ”på sin post” i Hammarbykyrkan den 20 oktober 1991, bara 60 år gammal. Han hann trots detta relativt korta liv få betyda oerhört mycket för många inflyttade EFS-are och många boende på Hammarbyhöjden.

Vid sin sida hade han hela sin verksamma tid hustrun Matilda, som också gjorde stora insatser i kyrkan, som studieorganisatör, ansvarig för det angränsande studenthemmet (som då ägdes av EFS) och  som duktig vävare och vävningsinstruktör.

Som "relaterad information" nedan finns mer om Yon i en pdf-fil, som innehåller det bildspel som undertecknad visade i anslutning till kyrkkaffet den 19 oktober.

Carl-Olof Strand

Publicerat den 14 oktober