Du är här:Start > Nyheter > Till tornets topp

Till tornets topp

Hammarbykyrkans kyrkklockor sitter förstås högt uppe i kyrkans torn. Till klockorna kommer man via utanpåliggande stegar. En av klockorna slår inte längre - vilket verkar bero på elfel eller på att den motor som driver klockan inte fungerar som den ska. Det har ju gått 45 år sedan den monterades.

Idag klättrade vår oavlönade vaktmästare, Lars, upp till klockorna för att kolla läget. Först via stegar upp på kyrkans platta tak och sedan via en ny stege upp till tornets topp. Han behövde då en person med sig upp på kyrktaket - för att åtminstone kunna rapportera om han skulle fall ner. Och då får förstås en av de jourhavande pensionärerna ställa upp. Eftersom den höjdrädde webbredaktören - som är en av tisdagens jourpersoner - tursamt nog var på utflykt till Stockholms centrum, blev det webbredaktörens hustru som fick klättra upp och kolla Lars klättring upp mot klockorna.

Med sin mobilkamera passade hon också på att ta några bilder, både av den klättrande vaktmästaren och av utsikten från kyrkans tak.

Bägge två kom välbehållna ner på marken igen.

Publicerat den 13 maj