Sinnesrostunden – en plats för andligt växande i vår tro

Under våren är det sinnesrostunder i kyrkan kl 17.30 den sista torsdagen i varje månad. Kanske du  undrar vad man gör under Sinnesrostunden? För att få veta det har jag frågat Maria Olson som är en av de som håller i samlingarna, och Hasse Krantz som både deltar och är ett stöd.Maria förklarar varför man samlas:

-Vi samlas för att vi har en längtan efter att växa i vår tro på Gud och Jesus. Detta har fört oss till att inspireras av 12-stegsandligheten, som bland annat företräds av Anonyma Alkoholister, AA, liksom andra program i samma andlighet.

-Det finns en oerhörd kraft i att samlas i all enkelhet en stund mitt i veckan i gemensam stillhet och bön, där också en talare kort delar med sig av sitt liv. Mitt i detta enkla får vi dela med oss av vår sårbarhet och många gånger maktlöshet inför vad som händer våra liv, vare sig det handlar om vårt behov av kontroll, av alkohol eller något annat som kan räknas till bundenheter som vi människor så lätt hamnar i.

-Vår strävan är att skapa en miljö som är tillitsfull. En miljö präglad av ärlighet och öppenhet inför livet och inför våra egna liv, och varandras. Vi vill på detta sätt ge Gud plats i våra Sinnesrostunder.

Hasse vet hur det kan vara

Hasse Krantz berättar om sina egna upplevelser och hur han kom till en punkt i sitt liv då han insåg att han inte själv klarade av att förändra sitt liv.

–Jag tog kontakt med AA och fick hjälp genom 12-stegsprogrammet. Och med Guds hjälp får jag nu vara med och dela mina erfarenheter om hur man kan bli befriad.Hasse fortsätter och berättar om Sinnesrostunderna:

-Vi börjar vår samling med en stilla stund för att komma ner i varv och kunna känna att vi är närvarande här och nu, och ge plats för det andliga. Vid varje träff har vi en inbjuden talare som berättar om sitt liv utifrån ett valt tema inspirerat av 12-stegsprogrammet.

-Sen är vi tysta en stund då vi ber och mediterar. Vi får tillfälle att påminna varandra om vår tacksamhet för att vi kan överlämna oss till Gud i visshet om att vi är befriade från våra bördor, skam och skuld och får leva fullt ut här och nu.

Välkommen.

Alla som önskar en stilla stund i vardagen är välkomna till sinnesrostund i kyrkan sista torsdagen i varje månad kl 17.30 – ca 18.30 året om! En sinnesrogudstjänst med Harry Månsus som talare hölls den 21 februari.

Nästa sinnesrogudstjänst i Hammarbykyrkan är planerad till den 5 juni kl 11.00.

Vill du veta mer om Sinnesrostunden? Kontakta Maria Olson 073-615 18 59. Mail: maria@fotogen.se

På bilden syns Maria Olson, som ansvarar för sinnesrostunderna. På bilden också hennes dotter Indre.

Sinnesrobönen

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Text och bild: Paul Blomgren

Publicerat den 23 februari