Du är här:Start > Nyheter > ReLoad laddar om

ReLoad laddar om

FÖR UNGDOMAR MED UNGDOMAR

För ett år sedan fick Hammarbykyrkan möjlighet att utveckla verksamheten med nya former. En sådan är ungdomsgruppen ReLoad som är en kreativ och dynamisk mötesplats. För ReLoad står den unga generationen i fokus. Nu har jag träffat fyra entusiaster som ser till att det finns en fortsättning för våra ungdomar i Hammarbykyrkan.

I januari 2014 samlades 26 tidigare konfirmander, ledare och andra ungdomar för att skapa en fortsättning till de träffar man tidigare haft. Inför upptakten frågade man deltagarna vad de tyckte var viktigt och ville ha med på samlingarna. Flest svar fick Lovsång och Samtal, som gör att man kan känna sig trygg i gruppen och kan prata om i stort sett vad som helst.

Och nu i höst fortsätter samlingarna varannan torsdag i Hammarbykyrkan.

ReLoad Summercamp på Gotland

Just när det här skrivs samlas ungdomarna i Visby för ReLoad Summercamp. Det vill säga – de laddar om! Inte bara med cykelturer och andra aktiviteter utan också med bibelstudier och lovsång. De backas upp av vår präst Hanna Beckström och vår kyrkomusiker Marie Lee Sylvendahl.

Fyra eldsjälar

Sandra Elmstein, som varit konfaledare i Hammarbykyrkan i tio år, har med sina erfarenheter en betydelsefull roll i ReLoad. - Det är spännande att vi får chansen att skapa något nytt på ungdomarnas villkor, säger Sandra.

Linnéa Román säger om arbetet med ReLoad: - Vi fyra kompletterar varandra och har grymt kul tillsammans. Förändringarna i kyrkans organisation har tvingat oss att tänka och handla i nya banor. Och det är både nyttigt och spännande. Linnéa sitter också i Kyrkofullmäktige och Kyrkorådet i Skarpnäcks församling.

Elin Tegström är ordförande i lokalföreningen för Salt i Hammarbykyrkan, vilket innebär ett nära samarbete med alla som jobbar med barn, ungdom och föräldrar i olika sammanhang. Musik ligger Elin varmt om hjärtat. Det är därför naturligt att hon ansvarar för musiken till både andakter och träffar.

Roksana Parsan, som tidigare varit deltidsanställd i Hammarbykyrkan, jobbar nu vidare som volontär och är ledare för ungdomsarbetet: – Vi jobbar nära varandra i den här gruppen med kreativa förslag och lösningar, säger Roksana.

Målsättning

Roksana Parsan sammanfattar gruppens målsättning: - Vi vill skapa något långvarigt som ger tillit. Alla ska kunna lita på att vi finns där på fredagarna. Vi vill vara en fungerande grupp där nya kommer in och tar ansvar så att vi så småningom själva kan kliva åt sidan.Men framför allt vill vi att alla vi möter ska få uppleva vad det betyder att vara en kristen!

Text och foto: Gun och Paul Blomgren

Program för ReLoad hösten 2014

ReLoad är namnet på Hammarbykyrkans ungdomsgrupp. Riktar sig för ungdomar från 9-an och uppåt. ReLoad håller från och med i höst sina träffar på torsdagar, i princip varannan torsdag kl 18.30.

Varje gång det är ReLoad i Hammarbykyrkan kommer vi att erbjuda läxhjälp innan kvällens aktivitewt oavsett om det gäller högstadium, gymnasium eller universitet. De som inte behöver läxhjälp kan också komma tidigare då vi kommer att ha Wii och andra aktiviteter. För de som kommer däremellan kl 15-17 kommer vi att bjuda på mat då deras kväll blir längre än övrigas. Själva ungdomsmötet börjar alltså kl 18:30.

11 sept 18.30 ReLoad i Hammarbykyrkan

27-28 sept ReLoad hakar på Gemenskapshelgen på Åkerögården och håller egna ungdomspass som följer samma tema

9 okt 18:30 ReLoad Hammarbykyrkan

18 okt Kulturkonsert - ungdomarna (kör) med Marie-Lee

23 okt 18:30 ReLoad i Hammarbykyrkan

2 nov ungdomarna (kör) med Marie-Lee på allhelgonagudstjänsten.

7 nov Musikcafé

20 nov 18.30 ReLoad i Hammarbykyrkan

4 dec 18.30 ReLoad i Hammarbykyrkan

13 dec Lucia - ungdomarna (kör) med Marie-Lee

18 dec 18.30 ReLoad i Hammarbykyrkan, terminsavslut

Kontaktperson: Roksana Parsan, tel 070-037 7655, E-post roksanaparsan@hotmail.comStart: 22 augusti.

Publicerat den 25 augusti