Rapport från en helt vanlig tisdag i kyrkan

Medan mörkret faller över Stockholm och ljuset tänds i fönstren i husen längs Nathorstvägen, allt eftersom människorna kommer hem från sina arbeten med tunnelbanan, sitter jag på kyrktorget i Hammarbykyrkan och stickar på en liten kofta. Maken och jag har vår jourdag här på tisdagar. De uppgifter vi har på vår lott är klara och vi kan "bara vara" här fram till körövningen.

Tidigare idag har vår frivillige vaktmästare varit här och fixat med belysning och annat. Den grupp med äldre damer som samlas här varje tisdag (sedan mååånga år) och sitter tillsammans några timmar och målar ikoner, har precis återvänt till sina hem runt om i Stockholm. En grupp frivilliga har varit här och städat kyrkan. Om någon timme kommer dottern förbi och hämtar noter som blev kvar hos oss i lördags. Snart kommer körmedlemmarna att börja droppa in och jag ska ställa fram lite fika som de får innan körövningen. En del kommer direkt från jobbet.

Nu kom några från den persiska gruppen för att förbereda lite mat till den grupp som ska träffas här i kväll. Jag hör vacker musik som några musiker från den persiska gruppen övar på, förmodligen inför den iransk/svenska kulturfesten som vi ska fira här på lördag kväll. Den ser vi fram emot. Vi lär bli många på festen. Så är det en vanlig tisdag i Hammarbykyrkan och det känns faktiskt riktigt bra! Visa mer på Hammarbykyrkan.

Anita Strand (som tillsammans med maken är jouransvarig i kyrkan på tisdagar)

Publicerat den 11 november