Missionsgala med rekordresultat

Den 13:e missionsgalan i Hammarbykyrkan hölls lördag den 2 april och blev en riktig succé. Intäkterna översteg för första gången med råge 100.000 kr.

Kyrkan öppnades för besökarna kl 16. Då fanns persisk och etiopisk mat att köpa liksom svenska smörgåsar och pajer och förstås välsmakande kaffebröd. Som vanligt såldes också lotter och matbröd.

Kl 18 startade konserten i kyrksalen. Årets huvudartisk var sångaren Bengt Johansson, som har en bakgrund i bl a Hoppets Horisont och Terra Nova men som sedan många år är den svenska lovsångens centralgestalt. Bengt sjöng dels ensam, dels tillsammans med Hammarbyrkyrkans egen kör. Den persiska gruppen i kyrkan framförde ett dansspel baserat på texter ur gamla testamentet. Och kyrkans oromogrupp (Oromofolket är den största folkgruppen i Etiopien) bidrog med ett par rytmiska afrikanska sånger.

Galans första insamling gick till den persiska gruppens diakonala arbete med farsitalande flyktingar från bl a Iran och Afghanistan. Den andra insamlingen riktades till EFS hjälparbete bland Etiopiens svältande befolkning. Etiopien drabbas just nu av den värsta torkan på 30 år och över 18 miljoner människor är akut behov av matbistånd. Den tredje insamlingen gick till EFGS-missionärens Ulf Ekängens arbete med barns rättigheter i Tanzania och hans arbete bland massaierna i samma land.

Årets presentatörer var Mattias Öberg från den svenska EFS-gruppen och Foussie från den persiska gruppen.

Om du vill fortsätta att bidra till projekten kan du dels använda EFS-föreningens plusgirokonto 358094-1. Du kan också swischa pengar till swischnummer 1234195012.

Publicerat den 4 april