Matillda Sundberg har lämnat oss

Den 9 mars 2018 var det begravning av Matilda Sundberg i Hammarbykyrkan. Begravningen förrättades av vår pråst Gustav Hafström. Matildas stora familj på ett 30-tal personer och ett tjugotal medlemmar i Hammarybyrkans EFS-förening deltog i begravningen och den efterföljande minnesstunden. Lage Wedin stod för orgelmusik och solosång under begravningsgudstjänsten.

Matilda Sundberg kom 1970 till Hammarbykyrkan tillsammans med sin man Yon och sina fyra barn. Den 11 februari 2018 avled hon, 87 år gammal.

Matildas man Yon var den präst som från 1970 till 1992 byggde upp verksamheten i kyrkan. Detta gjorde han med mycket stor hjälp av sin hustru. Matilda var en nyckelperson i den studieverksamhet som under 70- och 80-talen var ett viktigt kännetecken för Hammarbykyrkan och som verkligen placerade kyrkan ”mitt i byn” eller i det här fallet ”mitt på Hammarbyhöjden”. Hon var en duktig textilkonstnär och ledde själv bl a kyrkans vävkurser. Matilda ansvarade också under lång tid för uthyrningen av studentrummen i den studentbostadslänga som hörde ihop med kyrkan, men som numera ägs av Stockholms studentbostäder.

Publicerat den 9 mars