Kyrkovalet är avgjort - bli HAMMARBYSUPPORTER!

Kyrkovalet är avgjort.

I Skarpnäcks församling, liksom i andra vänsterpräglade församlingar i Stockholm, t ex Högalid och Katarina, gick främst socialdemokraterna och Visk (Vänstern i Svenska kyrkan) starkt framåt - samtidigt som valdeltagandet blev relativt sett mycket högt. I Skarpnäcks fall ökade valdeltagandet från 11,5 % 2009 till hela 18,6 % i årets val till kyrkofullmäktige. Siffran för valdeltagandet är en av landets högsta 2013.

I Skarpnäcks kyrkofullmäktige får s 41,4 % och vänstern 25,8 % av rösterna. I vänsterns fall handlar det om en tredubbling av röstetalet. Vänsterns röster ger egentligen 9 mandat av 35 i kyrkofullmäktige men eftersom man bara har 6 namn på listan kommer tre platser att vara obesatta. Skarpnäcks församling är sannolikt stiftets och kanske också landets starkaste vänsterfäste.

POSK (Politiskt obundna i Svenska Kyrkan) ökade i Skarpnäcks kyrkofullmäktige med ca 200 röster men tappade i röstandel från 26,0 % till 21,6 %. POSK får 8 mandat, Borgerligt alternativ 3 och centern 1 mandat.

Kyrkovalet i församlingen gick alltså inte alls Hammarbykyrkans väg. Det står helt klart att det inte finns någonting som talar för att man från Skarpnäcks församling under den kommande mandatperioden skulle vara beredda att återuppta samarbetet med EFS i Hammarbykyrkan. Inte ens om Borgerligt alternativ (f d moderaterna) "byter sida" i samarbetsfrågan finns någon tänkbar majoritet för ett återupptaget samarbete.

Alltså vet vi nu att Hammarbykyrkan tills vidare får leva sitt liv utan formellt samarbete med församlingen.

Bli HAMMARBYSUPPORTER

På Facebooksidan "Rädda Hammarbykyrkan" finns f n drygt 100 s k gillare. Mot bakgrund av kyrkovalets utfall ger vi var och en dem idag ett erbjudande att bli HAMMARBYSUPPORTER. Även du som läser detta kan självfallet bli en sådan understödjare av vår verksamhet och då inte minst den viktiga verksamhet som vi sedan ett år tillbaka driver bland nykristna farsitalande, främst perser/iranier, från hela  Storstockholm.

Mejla till info@hammarbykyrkan.nu och berätta att du vill bli Hammarbysupporter. Vi hör i så fall snarast av oss med information om våra behov och om dina möjligheter att stödja oss genom engångsgåvor, periodiska gåvor eller på andra sätt.

Kyrkovalet på riks- och stiftsnivån

Slutligen lite information även om kyrkovalet på riks- och stiftsnivå. Även i valen till kyrkomötet och stiftsfullmäktige är trenden tydlig om än inte lika stark som i Stockholms "vänsterförsamlingar". Nomineringsgrupper med anknytning till s, v och mp går framåt medan nomineringsgrupper med anknytning till allianspartierna i riksdagen går bakåt. Sverigedemokraterna mer än fördubblar sin röstandel och når 5-6 % både i stiftet och på riksnivån.

De partipolitiskt obundna alternativen ökar totalt något andelsmässigt. POSK når drygt 15 % av rösterna i kyrkomötet och blir den näst största gruppen efter socialdemokraterna. Öppen kyrka får 4,6 % och Frimodig kyrka 4,7 % i kyrkomötet. För Frimodig kyrka handlar det dock om en liten tillbakagång.

Valdeltagandet i valet till kyrkomötet var sett över hela landet betydligt lägre (12,7 %) än i de vänsterpräglade Stockholmsförsamlingarna runt Hammarbykyrkan. Lite märkligt är det faktiskt att det högsta valdeltagandet i kyrkovalet nås i områden som brukar betecknas som Sveriges mest sekulära och avkristnade. En effekt av motståndet mot Sverigedemokraterna (som dock inte ens ställde upp i flertalet av Stockholmsförsamlingarna)? En av vänstern skickligt genomförd kidnappning av kyrkan för egna syften? Eller - mest troligt - en stark mobilisering från den rikspolitiska oppositionens sida inför nästa års allmänna val?

Carl-Olof Strand

Länkar till valresultatet

Här hittar du mer detaljer om resultatet av kyrkovalet.

Valresultat - kyrkofullmäktige i Skarpnäcks församling

Valresultat - stiftsfullmäktige i Sth stift