Kriget mot kristna - där tron kostar mest

I 151 länder i världen förföljs kristna på olika sätt. Detta berättade Jakob Rudolfsson i ett föredrag i Hammarbykyrkan onsdag den 8 oktober. Jakob är biträdande generalsekreterare i SEA, Svenska Evangeliska Alliansen. SEA vill utgöra ett nätverk för evangeliskt kristna, arbetar med att utmana sekulära strukturer och vill stå upp för kristendomens försvar.

Jakob började med att visa en bild där den arabiska bokstaven nun, den första bokstaven i ordet Nazrene, skrivits på en vägg i Irak eller Syrien. N-et associerar till Jesu uppväxtstad. Terrororganisationen Islamska staten, som nu härjar i Irak och Syrien använder detta n för att markera hus där det bor kristna. Vi som kan vår historia ser en tydlig parallell till nazisternas märkning av judiska bostäder under tiden före och under andra världskriget.

Jakob gick sedan till ett bibelord i Apg 4:19-20, där  Petrus och Johannes svarar sina vedersakare: "Tänk efter själva om det är rätt inför Gud att lyda er mer än honom. Vi kan inte tiga med vad vi har hört och sett". Jakob visade på hur detta bibelord talar om de grundläggande friheterna samvetsfrihet (tänk efter själva), religionsfrihet (om det är rätt inför Gud att lyda er mer än honom) och yttrandefrihet (kan inte tiga med det vi hört och sett). Det är dessa friheter som kristna och även många från andra religioner inte tillerkänns i många länder i världen.

Jakob lyfte vidare fram ett par namn ur religionshistorien. Dels kyrkofadern Tertullianus som ca år 197 nämner religionsfrihet för första gången, dels Roger Williams som på 1600-talet grundade den första baptistkyrkan i USA var en av de första att argumentera för betydelsen av att skilja på kyrka och stat, att se dem som två olika sfärer. Williams menade också att de kristna själva måste tolerera olika religiösa riktningar och även ateister. Tomas Jefferson, som författade USA:s självständighetsförklaring, förespråkade också religionsfrihet.

I Sverige hade vi länge ett mycket repressivt statskyrkomonopol. Mellan 1726-1858 gällde det s k konventikelplakatet, vilket innebar ett förbud att arrangera religiösa sammankomster i hemmen (bortsett från husandakter). Först 1952 blev religionsfriheten fullt genomförd i vårt land.

Idag är alltså religionsfriheten starkt begränsad i många länder. En länk till en amerikansk rapport om religionsfriheten i världen finns bland relaterade artiklar nedan.

De förföljelser av religiösa som förekommer har olika ursprung. Det handlar om statlig repression men också om "sociala oroligheter", till exempel terrorism, som på olika sätt involverar religion. Jakob visade ett par diagram som tydliggjorde att det dessutom finns ett tydligt samband mellan de bägge faktorerna bakom förföljelser. Om de sociala oroligheterna ökar samvarierar detta t ex ofta med ökad statlig repression. Ytterligare en orsak till förföljelser av religiösa och särskilt kristna är den aggressiv sekularism, som förekommer i några av världens mest sekulära länder. Här accepterar man ofta trosfrihet men ifrågasätter den kompletta religionsfriheten. Religionsfrihet är nämligen mer än trosfrihet, dvs religionsfrihet är inte bara "freedom of workshop", inte bara att fira gudstjänst på söndagar.

Jakob redovisade så siffror på förföljelser av religiösa i olika länder i världen. Siffermaterialet bygger på de analyser som görs av organisationen Open doors, i vars svenska styrelse Jakob Rudolfsson är medlem.

Antalet länder med förföljelser 2006-2012 är följande:

Förföljelse av
kristna: 151 länder, växande
muslimer 135 länder
judar 95 länder
andra 72 länder
folkreligioner 52 länder
hinduer 33 länderr
buddhister 28 länder.

Totalt förekommer förföljelser av religion i någon form i 185 av världens totalt drygt 200 självständiga stater.

I Mellanöstern sker för närvarande den mest dramatiska ökningen av  förföljelse av kristna. I t ex Irak har på relativt få år antalet kristna minskat från 1,2 till 0,1 miljoner.

Jakob berättade om ett par aktuella exempel på förföljelse, dels Mirjam i Sudan, som dömdes till piskning och sedan hängning, dels de kristna flickor som kidnappats av Boko Haram, den islamistiska terrororganisationen i Nigeria.

Förföljelse av kristna tonas enligt Jakob ner i svenska media. Media har bilden att kristendomen är en västerländsk religion. Tre fjärdedelar av alla kristna bor dock inte i väst. Kina är t ex på gång att bli det land i världen som har flest kristna. Latinamerika är samtidigt på väg bli den kontinent/världsdel som har flest kristna.

Länder med förföljelse av kristna kan delas in i fyra kategorier:

Kommunistiska regimer: Nordkorea, Kina, Vietnam, Laos, Kuba.

Postkommunistiska och andra auktoritära stater: Exempel Burma och gamla sovjetrepubliker.

Sydasiatiskt religiös nationalism: Indien, Nepal, sri lanka, Bhutan m fl.

Muslimvärlden: Malaysia, Turkiet, Algeriet, Brunei, Saudiarabien, Sudan och många andra.

Jakob gav ett avslutande exempel. Det handlade om en kristen präst i Bagdad, Canon Andrew White, som för Jakob och andra berättat om Hana, kyrkvaktmästare, vars yngste son Andrew, 5 år, höggs itu av Islamska staten.  Totalt har 1200 av prästens församlingsmedlemmar dödats för sin tro.

................................

Efter Jakobs föredrag gav Annahita Parsan en konkret bild av ett flyktingöde men som också visade på en annan form av förföljelse. Det handlade om Fairba, som blev kristen. Hennes familj kunde utifrån sin starka bindning till Sharialagarn inte acceptera detta. I sin förtvivlan tog Fairba sitt liv. I en dagbok har hon berättat om sin vånda. Fariba dog men hennes syskon och son kom till tro. Man väljer Jesus men tappar sin familj. Om man är kär är man beredd att ta den svåra vägen, menade Annahita. De som kommer från islam till kristendom får betala ett pris för det.

....................................

Efter en fikapaus visades filmen "Love costs everything".

Carl-Olof Strand

Publicerat den 8 oktober