Kom med i vår konversationscirkel - nystartar i januari

Under hösten 2013 har det startats en konversationscirkel i Hammarbykyrkan. Bakgrunden är de många farsitalande perser som numera har kyrkan som sitt andliga hem.

Konversationscirkeln fortsätter efter helgerna med start torsdag den 16 januari kl 18.00. Lennart Bergström är ledare för cirkelträffarna.

- I Hammarbykyrkan talas flera språk, säger Lennart. Vi märker det i
gudstjänsterna då en del av våra gudstjänstbesökare får översättning till sina respektive språk. Det är en viktig service som vi alltid ska vara beredda att ge.

- Tyvärr, säger Lennart, måste jag medge att min grekiska är lite rostig - för att inte tala om farsi och tigrinja. Men, jag och de flesta i Hammarbykyrkan, kan tala svenska mer eller mindre bra. Varför inte ge bort lite svenska till dem som inte har så mycket.

- Du kan vara med och sänka språkbarriärerna en smula genom att öva uttal med våra språkvänner, säger Lennart. ”Men, jag kan väl inte…” protesterar någon.

Den invändningen håller inte, tycker Lennart.

- De flesta av oss pratade svenska redan som treåringar. Hur mycket bättre pratar vi inte idag… Vid kyrkkaffet surrar luften av minst femton svenska dialekter.

- Dessutom, säger Lennart, vem har sagt att svenskar inte har humor? Perserna har i alla fall upptäckt att vi har det! Kom och upptäck våra språkvänners humor!

Alltså - om du vill att även andra språkgrupper ska känna sig hemma i vår fina kyrka kan du delta i vår mysiga konversationscirkel. Vårterminen startar alltså den 16 januari 2014 kl 18.00 i Studierum 1

- Välkommen, avslutar Lennart.

Vill Du veta mera kontakta då Lennart Bergström,

070-725 38 89, lennart.b@bergstroms.org.

Publicerat den 17 december