Du är här:Start > Nyheter > Kärt återseende

• Djurö hamn

• I Hammarbykyrkan

• Körerna i Djurö kyrka

• Votivskepp i Djurö kyrka, en kyrka från 1600-talet.

• Kören i Djurö kyrka

Söndag den 2 juni var en heldag för sångarna i Hammarbykyrkans kör. Det började med en musikgudstjänst kl 10, där kören kompletterades med två tidigare Hammarbymusiker. Som solist medverkade opera- och kyrkosångaren Staffan Sandlund, som var gift med numera avlidna Christina Sandlund, kyrkans kantor i många, många år. Vid orgeln och flygeln medverkade också Britt Wennberg, syster till Christina, och en av Christinas efterträdare som kantor. Kören framförde bl a vårsånger. Staffan framförde några av sina paradnummer, bl a "Joshua fit the battle of Jericho" och Melottes "Vår Fader".

Kl 16 hade kören och några "groupies" förflyttat sig till Djurö kyrka, där Britt Wennberg numera är kantor. Här anslöt även körledaren Håkan Sandlunds andra kör, Husby-Långhundra kyrkokör". Vi som åkt med till Djurö och de relativt fåtaliga lokala besökarna fick höra ungefär samma program som i Hammarbykyrkan.

Dagen avslutades med en för körerna gemensam middag på Fågelbro värdshus. Även vi medföljande fick tillfälle att delta. Eftersom kyrkans ekonomi inte tillåter några extravaganser betalade deltagarna sin mat med egna pengar. Håkan fick som körledare också ta emot en liten tackpresent från körmedlemmarna.

Carl-Olof Strand

Publicerat den 3 juni