Julen i Hammarbykyrkan

Julen har aldrig varit någon "stor" gudstjänsthelg i Hammarbykyrkan. Många av EFS-medlemmarna har flyttat in från de nordligaste och sydligaste länen - där EFS är starkast. På julen har man åkt iväg för att fira jul "hemma" med nära och kära. Ändå har vi periodvis haft både "jul för stora och små" och julnattsgudstjänst på julafton. Under några år var det även julotta tidigt på juldagens morgon.

Men fr o m 20 upphörde vi med julaftonsaktiviteterna och började med en ny tradition - en gudstjänst på juldagen. I år - 2014 - blir det alltså för andra gången en sådan juldagsgudstjänst kl 11.00. Den leds den av Annahita Parsan. För musiken står vår kyrkomusiker, Marie Lee Sylvendahl. Efteråt blir det kyrkfika i Hammarbysalen. Välkomna till en stilla stund kring julens tema, Jesu födelse.

Helgen före jul har vi besök av Marcus Berglund, gospelkören New Born Community och bandet Community. Lördag den 20/12 bjuder de kl 18.00 på en gospelkonsert. Gratis entré men möjlighet att ge en utgångskollekt. Efteråt blir det tillfälle att samtala tillsammans med glögg och pepparkakor.

Marcus och kören New Born Community medverkar också i söndagsmässan den 21 kl 11.00. Annahita Parsan predikar och Carl-Olof Strand är gudstjänstledare. Temat på fjärde söndagen i advent är Herrens moder.

Söndagen mellan jul och nyår, den 28 december, är det söndagsgudstjänst kl 11.00. Temat är Guds barn. Lars Jakobsson predikar och Anna Hallberg står för musiken.

Publicerat den 16 december