Du är här:Start > Nyheter > Höstens musik

Höstens musik

I och med att samarbetet mellan Skarpnäcks församling och EFS-föreningen i Hammarbykyrkan upphörde den 30 juni i år, ökar behovet av flera villiga volontärer.

Musiken är en viktig del i föreningens olika verksamheter. Här tar Ulf Johansson över som samordnare för det nyinrättade musikteamet.

Ulf får själv berätta om sin bakgrund och tankar om framtiden. – Jag kommer från Kiruna och valde mellan ishockey och musik. Det blev musik och studier vid Musikhögskolan i Piteå. Därefter har jag genom åren haft olika arbeten inom musiken som pedagog, chef/musikledare och musiker. Jag har också arbetat inom grundskolan som musiklärare och rektor.

- Sedan 2010 arbetar jag som intendent vid Musikskolan på Lidingö. Genom åren har jag fått ett bra kontaktnät inom musikvärlden och det hoppas jag på sikt ska kunna bidra till Hammarbykyrkans musikliv.

Under hösten kommer vi att få en ny deltidsanställd kantor Marie Lee Gustafsson, som också är kollega med Ulf på Lidingö musikskola. Förutom gudstjänstmusiken vissa söndagar kommer Marie att leda kyrkokören.

After Work Gospel fortsätter med Erika Hammarberg som ledare. Erika har det senaste året varit körens pianist. Båda körerna välkomnar flera män att komma med och sjunga.

Ulf är full av entusiasm inför hösten.
- Jag vill särskilt nämna Gemenskapshelgen på Åkerögården den 28-29 september. Temat är ”Att bygga kyrka tillsammans” med fokus på musik och gemenskap. Då hoppas jag att glada musikanter kommer med. Det gäller både de som redan nu är med i något sammanhang och de som skulle vilja vara det. Ta med instrument, så får vi se vad vi hittar på!

- Hammarbykyrkan står inför en ny situation med nya möjligheter, säger Ulf. Jag hoppas att vårt rika musikliv ska fortsätta och vidareutvecklas till en viktig byggsten i vår EFS-förenings framtid.

Välkommen till en spännande musikhöst!

Text och foto: Paul Blomgren

Publicerat den 18 augusti