Hammarbykyrkans webbplats fyller 20 år - och webbredaktören lämnar siitt uppdrag efter lika många år

Efter sommaren 1999 fick Hammarbykyrkans sin egen webbplats. Jag lärde mig programmet Page Mill av min son och han hjälpte mig att sätta upp kyrkans första webbplats. Inledningsvis låg sajten på min egen webbserver men efter något år flyttades den över till Crossnet, mycket tack vare att vår dåvarande medlem Bengt Söderman arbetade på Crossnet och ordnade med abonnemanget mm. Efter några år gjorde vi också om hemsidans layout och började använda ett standardupplägg som tillhandahålls av Crossnet.

Den första nyhetsartikeln som hamnade på webbplatsen handlade om 1999 års gemenskapshelg. Den hölls på Graninge stiftsgård. Texten i artikeln kan du läsa nedan. Bilden är den första som bild som publicerades på hemsidan och visar några av deltagarna i gemenskapshelgen.

Föreningshelg på Graninge Stiftsgård

Helgen den 25-26 september var Hammarbykyrkans missionförening samlad till den sedvanliga föreningshelgen.Den brukar hållas varje år i september. I år var det nästan ett hundra personer i all åldrar som på lördagen åkte ut till Graninge Stiftsgård på Värmdö för en lördag, en natt och en söndag tillsammans.

Helgens tema var smågrupper. Per-Eive Berndtsson, präst i en samarbetskyrka i Halmstad, var med och berättade om hur man där lyckats  bygga upp en församling med smågrupper som byggstenar. Vid grupparbeten under söndagen diskuterades om en satsning på smågrupper skulle kunna vara något för Hammarbykyrkan. Enigheten var stor om att den lilla gruppen ger en unik möjlighet att bjuda in nya människor till gemenskapen i Kristus.

Barnen byggde ett tältläger på gården och övernattade sedan i tältet. Natten
var hyggligt mild, ca 12 grader, men en och annan mamma och pappa, som tvingats sova med sina barn i tältet, hade ändå huttrat sig genom natten.

På lördagskvällen samlades alla till en familjemässa i Graninges vackra kapell. Helgen avslutades med en sändingsgudstjänst på söndag eftermiddag.

Jag har nu haft hand om Hammarbykyrkans webbplats i 20 år, på senare med viss hjälp av Anders Parsmo. Sammanlagt har det blivit ett tusental webbnotiser och ett stort antal bilder som jag skrivit, fotograferat och lagt ut på webbplatsen.

Redan i vintras meddelade jag styrelsen att jag slutar med detta uppdrag vid halvårsskiftet i år. Tyvärr har det ännu inte dykt upp någon som är beredd att ta över hela min roll som webbmaster/webbredaktör. Men jag hoppas styrelsen tar ta i den saken så snart som möjligt.

I och med detta inlägg tackar jag alltså för mig och önskar den ännu inte utesedda efterträdaren lycka till med webbplatsen under kommande år.

Carl-Olof Strand

Publicerat den 1 juli