Hammarbykyrkan firade 50 år – med biskopsbesök

• Jubileumstårta, foto Carl-Olof Strand

• Välfylld kyrka med Soulful Voices, foto Carl-Olof Strand

• Ida Sand, Soulful Voices, foto Carl-Olof Strand

• Avtackning. Andreas Sandlund, Ida Sand, Staffan Sandlund, Ulf Lundmark, Håkan Sandlund och Arne Lundmark skymtar bakom. Foto Carl-Olof Strand

Den 19 oktober 1969 invigdes Hammarbykyrkan, byggd på Solklippan på Hammarbyhöjden. Hammarbykyrkan blev och är fortfarande Stockholms högst belägna kyrkobyggnad. I år – lördagen den 19 september - firade de tre EFS-föreningar som tillsammans utnyttjar lokalerna kyrkans 50-årsjubileum med en konsert och en festmåltid med ca 120 gäster. Dagen efteråt fortsatte firandet med en jubileumsmässa där den nyvalde biskopen i Stockholm, Andreas Holmberg, delade nattvarden med ett par hundra kyrkobesökare.

Hammarbykyrkans rötter finns på Blasieholmen i centrala Stockholm. Där låg Blasieholmskyrkan, EFS högtidskyrka, byggd på eget initiativ av Gustav Emanuel Beskow 1868. Beskow var i många år medlem ocn en period också ordförande i EFS styrelse och kyrkan kom på så sätt att ända från invigningen att användas i EFS verksamhet. Först 1955 blev EFS dock formella ägare av kyrkan. Den såldes och revs på 1960-talet och med en del av de pengar som försäljningen inbringade byggdes Hammarbykyrkan. Nu har denna alltså fyllt 50 år.

I Hammarbykyrkan finns numera tre EFS-föreningar. Den ursprungliga ”svenska” missionsföreningen har under de senaste åren kompletterats med en ”persisk” farsitalande förening och en ”etiopisk” oromotalande förening. Lägger man ihop antalet medlemmar i de tre föreningarna finner man att Hammarbykyrkan nu är den EFS-lokal som har flest EFS-medlemmar av alla EFS-kyrkor i Sverige.

50-årsfirandet inleddes på lördagskvällen med en festkonsert, mycket fint arrangerad av Håkan Sandlund, kyrkomusiker i Hammarbykyrkan. Hammarbykyrkans kör medverkade förstås, liksom Soulful Voices, en stor gospelkör som leds av Johanna Gard och som övar i Hammarbykyrkan. Välkända Ida Sand, som med namnet Ida Sandlund växte upp i en personalbostad i kyrkans grannhus, stod för förnämliga soul-gospel-jazz-nummer. Hon sjöng även tillsammans med sin pappa, f d operasångaren Staffan Sandlund, och tillsammans med Soulful Voices. Idas kusin, Andreas Sandlund, sjöng ett par sånger och gjorde även ”You´ve got a friend” tillsammans med Ida. I konserten medverkade också bröderna Arne och Ulf Lundmark, ursprungligen från ”Berschika” utanför Piteå men sedan många år välkända namn i musiksammanhang i kungliga huvudstaden. Vi fick också höra ett fint orgelsolo av Marie Lee Sylvendal, som tidigare varit kantor i Hammarbykyrkan.

Efter konserten fortsatte firandet med en gemensam festmåltid i Hammarbysalen. Ca 120 gäster åt en god buffé och fick ta del av minnen från de femtio åren. På bildduken snurrade hela tiden ett bildspel som i ca 140 bilder gjorde nedslag i kyrkans historia och påminde om de anställda och ideellt arbetande personer som gjort verksamheten i tjänst för Guds rike tillgänglig för så många på Hammarbyhöjden och i hela södra Storstockholm (som ibland brukar karaktäriseras som Sveriges mest sekulariserade område).

Söndagens jubileumsmässa blev en riktig högtidsstund. Sex år efter det dramatiska året 2013, då Skarpnäcks församling bröt samarbetsavtalet med Hammarbykyrkan, fick kyrkan besök av Stockholms nye biskop, Andreas Holmberg. Biskopen ledde nattvardsgången medan EFS missionsföreståndare Kerstin Oderhem stod för dagens predikan. Även EFS distriktsföreståndare i Mittsverige, Mia Ström, medverkade liksom de tre EFS-föreningarnas präster i kyrkan, Gustav Hafström, Annahita Parsan och Duressa Mabesha Teka. För sången svarade Hammarbykyrkans kör, ledd av Håkan Sandlund.

I anslutning till det efterföljande kyrkkaffet fick biskop Andreas tillfälle att berätta om det valspråk han valt, ”Bli kvar i min kärlek”. Han betonade EFS viktiga roll inom Svenska kyrkan och om berättade om sina egna arbetserfarenheter från de tidigare samarbetskyrkorna Akallakyrkan och Ängskyrkan i Tumba.

Till jubileet sammanställdes en liten jubileumsskrift. Dess rubrik ”Tacksamhet och framtidstro” kan stå som kännetecken för hela jubileumshelgen. Tacksamhet över de 50 år som gått och tro på en viktig roll i evangeliets tjänst under år som kommer.

Carl-Olof Strand

Publicerat den 25 oktober