Hammarbykyrkan - en plantskola

Webbredaktören började häromdagen summera hur många kyrkoherdar som någon gång i livet haft en anställning i Hammarbykyrkan. Det blir faktiskt en ganska lång lista.

Lars Graaf var Hbys förste ungdomspastor - nu kyrkoherde i Kalmartrakten.
Mats Lindberg var undomspastor i Hby - är nu kyrkoherde i Skellefteåtrakten.
Stig Axelsson var samarbetskyrkopräst i Hby på 90-talet - blev kyrkoherde i Kristinehamn, just pensionerad.
Ami Mattsson Dahlblom var ungdomsinstruktör i Hby - har varit kyrkoherde i Nykvarn.
Helena Hedlund (tidigare Källberg) fanns i Hby runt millennieskiftet - är nu kyrkoherde i Flemingsberg.
Hans Gårdh var samarbetskyrkopräst i Hby i början av 2000-talet - är nu kyrkoherde i Värmdö.
Henrik Roos var samarbetskyrkopräst i Hby mellan 2001 och 2009 - har just tillträtt som kyrkoherde i Boo församling efter en period som kyrkoherde i Kalmartrakten.
Torbjörn Strand - blivande kyrkoherde i Huddinge "storförsamling", en gång i tiden vaktmästare mm i Hammarbykyrkan.

Det är denna plantskola för Svenska kyrkan som Skarpnäcks församlings socialdemokrater, moderater och vänsterpartister i kyrkoråd och fullmäktige  inte vill ha något att göra med. Man undrar hur dom tänker?

Publicerat den 8 september