Gemenskapshelgen på Åkerögården

• Ulf Johansson inventerade bl a våra önskemål kring musiken i kyrkan

• Marie Lee Gustafsson ledde samarbetsövningar i musikens tecken

• Scouterna övernattade i ett militärtält

• Deltagarna lät sig väl smaka av Åkerögårdens goda mat

"Bygga kyrka tillsammmans" var temat för höstens gemenskapshelg, som hölls lördag-söndag den 28-29 september på Åkerögården. Ett nittiotal personer i alla åldrar deltog.

Lördagens program gick i sångens och musikens tecken. Ulf Johansson, som är huvudansvarig för det nyinrättade "musikteamet" och Marie Lee Gustafsson, vår nya deltidsanställda kyrkomusiker, ledde  på förmiddagen en inventering av våra önskemål om och egna möjliga bidrag till sången och musiken i kyrkan. Marie Lee ledde också några samarbetsövningar i musikens tecken. Kvällens huvudaktivitet var sedan en "jamsession", där alla hade möjlighet att bidra med sång och spel på egna instrument. Det blev en kväll med både finstämda lovsånger och hårdsvängande gospellåtar. T o m "Tennisorkestern", som inte övat på ett par år, dök upp på scenen med sitt paradnummer "Högt på ett berg".

Men helgen innehöll också samtal om den närmaste framtiden i kyrkan, sedan Skarpnäcks församling avvecklat samarbetet i somras och samtidigt dragit bort hela sin personalstyrka i kyrkan. På lördagseftermiddagen samtalade vi under Annahita Parsans ledning bl a om hur vi bättre kan integrera de svensktalande och farsitalande grupperna i kyrkan, t ex genom att blanda de befintliga hemgrupperna eller starta helt nya "mixade" hemgrupper. Vi var också eniga om att de gemensamma söndagsgudstjänsterna med tolkning till farsi - som vi testat sedan i somras - bör fortsätta.

På söndagsmorgonen fick vi information om ett förslag till ny "samarbetsstruktur" eller med ett annat ord organisation av EFS-föreningens ansvar för verksamheten i kyrkan. Vi fick också möjlighet att i mindre grupper diskutera det verksamhetsområde som intresserade oss mest. Webbredaktören deltog förstås i gruppdiskussionen om verksamhetsområdet "Kommunikation" och fick bl a en hel del synpunkter på hur hemsidan kan utvecklas.

Men helgen innehöll inte bara information och diskussioner. På lördag eftermiddag gavs möjlighet att delta i en tipspromenad och sent på lördag kväll bjöd scouterna på grillad korv vid en mysig kvällsbrasa. Scouterna övernattade sedan i ett militärtält. Temperaturen gick under natten ner mot noll, varför eldvakten i tältet fick vara i verksamhet hela natten.

Helgen avslutades med en söndagsgudstjänst med änglatema.

Publicerat den 1 oktober