Gabriel Fauré och Hammarbykyrkans kör

Lördag den 25 april kl 18.00 var det Gabriel Fauré för hela slanten i Hammarbykyrkan. Hammarbykyrkans kör höll sin vårkonsert med musik uteslutande av den franske kompositören. Kanske den bästa konserten i körens mer än 40-åriga historia.

Utöver den stora kören med 19 deltagare medverkade Martina Strand Nyhlin som sopransolist, Maria Samuelsson som violinist och Daniel Larsson vid orgeln.

Musikalisk ledare och dirigent var vår deltidskantor i Hammarbykyrkan, Marie Lee Sylvendahl.

På programmet stod Faurés "Requiem" i den begränsade ursprungsversionen och hans bearbetning av "Cantique de Jean Racine" med svensk text "Bön om frid". Martina Strand Nyhlin sjöng solo i "En Prière" och "Claire de Lune" och Maria Samuelsson bjöd oss på violinsolo i "Sicilienne" och "Après un rêve".

Efter konserten tackade kören körledaren Marie för hennes insatser under vårterminen.

Publicerat den 21 april