Fredrik Rytteståhl har lämnat jordelivet

Fredag den 16 maj kl 20 på kvällen lämnade Fredrik Ryttestål jordelivet och flyttade till sitt himmelska hem. Fredrik var under många år ideellt arbetande fastigetsskötare/vaktmästare i Hammarbykyrkan. Begravningen äger rum tisdagen den 3 juni kl 14.00 i Hammarbykyrkan.

Här återger vi delar av Göran Ahlforns parentation över Fredrik, en parentation som hölls söndagen den 18 maj.

Fredrik Rytteståhl föddes i Hortlax församling i Jävre by i Norrbotten den 23 jan 1927.  Han blev alltså 87 år 3 månader och 24 dagar.

Han växte upp i Klutmark i Västerbotten, men kom till Stockholm som 22 åring 1949 och blev då medlem i Betlehemskyrkan.

Fredrik utbildade sig på teknisk aftonskola och maskinteknisk fackskola och fick arbete på Atlas Copco som arbetsstudieingenjör. Han har vidare arbetat på Skånska cementgjuteriet som produktionstekniker och chef för betongvarufabriken både i Stockholm och Sundsvall. Från 1989 till pensionen var han projektionstekniker på Philips.

Till Hammarbykyrkan kom Fredrik tillsammans med sin fru Margareta 1976. 1976 blev Fredrik blev fastighetsskötare i Hammarbykyrkan , en tjänst som han åtog sig sköta på sin fritid, vilket innebar lördagar och kvällar. När Fredrik gicki pension blev han anställd som vaktmästare med ansvar för både Betlehemskyrkan och Hammarbykyrkan samt studenthemmet. Hans uppdrag som vaktmästare i Hammarbykyrkan pågick ända in på 2000 talet, och så länge han hade krafter kvar ville han gärna hjälpa till med att fixa olika praktiska saker.

Fredrik har varit en mycket trogen gudstjänstbesökare och aktiv föreningsmedlem, en tillsammans med Margareta trogen deltagare i bibelstudiegruppen och engagerad i ansvarsgruppen ända till för några månader sedan, då han var dörrvälkomnare. Det var också sista gången han var i kyrkan.

Jag har uppskattat Fredrik mycket genom hans positiva sinnelag, hjälpsamhet och trots sjukdomar och svårigheter med både hörsel och syn alltid velat vara med.  Fredrik hade en älsklingspsalm som han bad Lillian och mig att sjunga med honom sista gången vi besökte honom på Stockholms sjukhem. Det är psalm 775 ”Att få vara försonad”.

Jag vill citera den sista versen för det handlar om vad Fredrik upplevde:

Att få stå bland de frälsta i himlen en gång, att få sjunga därhemma de saligas sång, att få jublande där möta Fräsaren kär, det är nåd jag underbar nåd.

Göran Ahlforn

Bilden av Fredrik R togs i i kyrkan i januari 2014. Foto: Carl-Olof Strand