Förklädd Gud i Hammarbykyrkan

Nu pågår Hammarbykyrkans kulturmånad för fullt. I lördags kl 18.00 hölls en "kulturkonsert" i kyrkan. Hammarbykyrkans kör, förstärkt med studenter från Ersta Sköndal Högskola, framförde Lars-Erik Larssons "Förklädd Gud" med text av Hjalmar Gullberg. Marie Lee Sylvendahl dirigerade och Oskar Franzén var organist.

Framförandets low-budget-karaktär markerades av att originalets orkesterpartier spelades på kyrkorgeln. Fungerade utmärkt även om någon åhörare efterlyste den oboe som spelar en viktig roll i originalorkestreringen. Solopartierna sjöngs av kyrkans egna sångare, Martina Strand Nyhlin (sopran) och Mattias Öberg (baryton). Recitatör var Anders Lindmark.

Konserten innehåll också sång av ungdomsgruppen ReLoad. Vi fick bl a höra "Lean on me" av Bill Withers.

Dessutom gjorde Marie Lee Sylvendahl och Oskar Franzén tillsammans  två stycken för piano, dels sats 2 Adagio ur Griegs pianokonsert, dels sats 2 Andante ur Shostakovich pianokonsert. I bägge styckena var orginalorkestreringens orkester ersatt med orgel.

Vi tackar de medverkande och särskilt vår musikaliska ledare Marie Lee Sylvendahl för en fin konsert. Känns bra att kyrkan, trots de nu mycket knappa resurser som står till buds, klarar att erbjuda en så varierad konsert.

Publicerat den 19 oktober