Föreningsmötet den 7/11

I torsdags, den 7/11, var EFS-föreningen kallad till ett föreningsmöte. Representanter för föreningens styrelse gick igenom föreningens ekonomiska läge efter det att Skarpnäcks församling övergav Hammarbykyrkan den 1/7 i år.

En ekonomisk prognos för år 2013 visade bl a att gåvomedlen i stort sett fördubblats jämfört med föregående år. Föreningsmötet sade OK till preliminära budgetar för 2014 och 2015, budgetar som bygger på ett fortsatt gott givande och på stor sparsamhet på kostnadssidan. I budgetarna för 2014 och 2015 ryms ca 1,6 årsanställda, att jämföra med de 5,75 tjänster som fanns i kyrkan åren innan Skarpnäcks församling sade upp samarbetet i kyrkan.

Representanter för styrelsen presenterade också ett förslag till samarbetsstruktur, byggd på planerande utskott och utförande team. Alla aktiviteter - varav de flesta numera drivs av ideella krafter -  knyts till de olika utskotten, som också får ett ekonomiskt ansvar för kostnader inom utskottets ansvarsområde. Förslaget gillades av föreningsmötet och den nya samarbetsstrukturen planeras träda i kraft per 1/1 2014.

Ett 50-tal medlemmar deltog i föreningsmötet. Dessutom deltog ett 10-tal medlemmar ur den persiska EFS-förening, som numera också har sin bas i Hammarbykyrkan.

Publicerat den 8 november