Födelsedagsfest med föreningens äldsta

• Barbro "på språng" i äldreboendets korridorer, på väg till födelsedagsfikat.

• Födelsedagsgästerna

• Barbro med sin dotter Eva

• Barbro Nilsson 98 år

Onsdag den 23 november fyllde Barbro Nilsson, 98 år. Barbro är den svenska missionsföreningens äldsta medlem och den medlem som hittills levt näst längst. Från Hammarbykyrkan uppvaktade vi med en blombukett. Webbredaktören var med och passade på att ställa några frågor till Barbro om hennes långa och innehållsrika liv.

Barbro Nilsson föddes alltså 1918. Hon växte upp i Idafors, en by som ligger längs Piteälvens biflod Varjisån, ca 10 mil uppströms från Piteå och någon mil inåt landet från Storforsen, den magnifika forsen i Piteälven.

Barbro arbetade i sin ungdom på Sandträsk sanatorium, Norrbottens sjukhus för TBC-sjuka. Hon tipsades om att söka till EFS folkhögskola i Södertälje, Hagaberg, kom in och genomförde en 2-årig utbildning vid skolan. Efter sjuksköterskeutbildning I Göteborg kom hon till Stockholm, gifte sig med sin Gunnar, bosatte sig i Tyresö och fick två barn.

Barbro har varit med i EFS missionsförening i Hammarbykyrkan ända sedan föreningen bildades på 1960-talet och var under sina aktiva år bl a söndagsskollärare. Hennes man avled redan i 50-årsåldern. Sedan dess har Barbro bott i en lägenhet i Tyresö centrum fram till för ett par år sedan, då hon fick plats på ett äldreboende i Tyresö.

Idag har Barbro förlorat det mesta av sin syn, men som framgår av en av bilderna klarar hon fortfarande att själv - om än med visst stöd - ta sig fram med rullator i boendets korridorer. Och minnet är det i stort sett inget fel på.

Carl-Olof Strand

Publicerat den 23 november