Återinvigning av Åvakåtorna

"Det här är den bästa dagen på länge i mitt liv ", sade Ingvar Nordin, när han fick vara med och återinviga de scoutkåtor som han för 49 år sedan var med om att bygga intill Åvaträsk, mitt inne i Åvaskogen.

Ett gäng från Hammarbykyrkan under ledning av Mats Häger tog för ett par, tre år sedan på sig att restaurera kåtorna. Efter många timmars arbete var det idag dags för återinvigning. Ett 70-tal vuxna, ungdomar och barn från både Hammarbykyrkan och Betlehemskyrkan hade sökt sig ut till Åvaskogen i det vackra vårvädret. På plats möttes de av nyrenoverade och tjärdoftande kåtor.

Ulf Perbo höll i en liten invigningsgudstjänst, med god hjälp av Nicke Markgren vid gitarren. Efter gudstjänsten skedde den formella återinvigningen. Initiativtagaren från 1963, Ingvar Nordin, berättade först om hur det gick till när kåtorna kom till och förrättade sedan återinvigningen genom att tillsammans med Mats Häger klippa av ett rödvitt band. Därefter vidtog korvgrillning och kaffedrickning.

Kåtorna ligger i Åva, vid en liten sjö som heter Åvaträsk, sydväst om Åvaviken i Haninge kommun. Kåtorna har ursprungligen uppförts för Betlehemskyrkans scoutverksamhet, men har genom åren även nyttjats av de scoutgrupper som av och till funnits i Hammarbykyrkan. Nu har vi alltså i Hammarby tagit ansvar för en upprustning.

Hitta till kåtorna: Sväng av från Nynäsvägen mot Dalarö. Efter ca 3 km sväng vänster vi skylt "Åva". Efter 9,4 km finns en liten parkering på höger sida. Där startar stigen. Följ röd-vita snitslar ca 1 km (bitvis brant och svårframkomligt).

Publicerat den 4 maj