Rekordmånga gudstjänstdeltagare vid höstens upptaktsgudstjänst

• En liten projektkör och en tillfälligt sammansatt kompgrupp sjöng bl a "O happy day"

• Stefan Holmström är EFS missionsföreståndare. Han predikade över dagens texter om "Enheten i Kristus".

• Anne Johansson sjöng "Som en bro över mörka vatten", Paul Simons mästerverk som är en av pophistoriens största melodier och vars text - även i svensk översättning - har mycket att säga oss i Hammarbykyrkan.

• Annahita Parsan och Göran Ahlforn hälsade Marie Lee Gustafsson välkommen till Hammarbykyrkans gemenskap. Marie Lee är kyrkans nya kantor.

Idag den 1/9 hade vi upptaktsgudstjänst i Hammarbykyrkan, en upptakt med nya förutsättningar efter att Skarpnäcks församling brutit samarbetet med EFS-föreningen. Nära 200 personer deltog, vilket innebar att kyrkan var näst intill fullsatt. Gudstjänsten var gemensam med den persiska grupp som sedan ett år finns i kyrkan och tolkades därför till farsi.

EFS missionsföreståndare Stefan Holmström talade över dagens ämne i kyrkohandboken, "Enheten i Kristus". Inte det lättaste ämnet efter vinterns och vårens händelser i relation till Skarpnäcks församling. Stefan berörde söndagens alla tre texter och lyfte fram tre uppmaningar från texterna, att vara tjänare, att leva nära Jesus och att vara ett fälttecken i världen.

Kyrkans nya kantor, Marie Lee Gustafsson, hälsades välkommen och "debuterade" med att bl a leda en liten projektkör, sammansatt just för dagens gudstjänst och genom att spela ett fint modernistiskt stycke på orgeln som postludium.

Anne Johansson medverkade med ett solo i "Som en bro över mörka vatten" - en text som lätt går att koppla till hur Gud på ett förunderligt sätt burit EFS-föreningen genom det svåra året och möjliggjort en nystart i stor entusiasm och framtidstro. Annes make och son medverkade liksom Nicke Markgren med ackompanjemang till både körsång, solosång och unison sång.

Barnens minuter fanns också kvar i gudstjänsten - idag med Anders Parsmo och Hanna Beckström som ansvariga. Gudstjänstteamet presenterade ett utvecklat förbönsavsnitt i gudstjänsten - med möjlighet att få personlig förbön, tända ljus, lägga bort sina bördor etc. Dessutom kunde man på gröna och röda lappar skriva in böneämnen som sedan togs upp i den avslutande gemensamma bönen.

Gudstjänsten tog kanske väl långt tid, ca 1 tim 45 minuter, i den sommarvarma kyrkan - men det fanns mycket nytt att berätta om och introducera. Det är ju inte heller varje söndag vi har EFS högst chef på plats i vår kyrka.

Efter gudstjänsten fylldes Hammarbysalen av kaffesugna gudstjänstdeltagare. Ansvarsgruppen hade både smörgås och tårta att bjuda på . Trots rekordmånga serveringsbesökare blev det ett par tårtor över, som auktionerades ut av en av de tre tidigare samarbetspräster i Hammarbykyrkan som deltog i dagens gudstjänst som besökare.

Publicerat den 1 september