Väckelsen världen och vi - i P-O Enquists litterära spegel

• Per-Olof Enquist, författare med EFS-bakgrund

Söndag den 2 november kl 18.00 fortsatte Hammarbykyrkans kulturmånad med en föreläsning av Birger Thureson. Titeln på hans föredrag var "Väckelsen, världen och vi - i P-O Enqusts litterära spegel".

Birger Thureson är född i Ammarnäs, fil kand och teol mag. Han är medlem i Sveriges Författarförbund och har lång erfarenhet som journalist och skribent. Han har bl a varit opinionsredaktör på den kristna dagstidningen Dagen. Han har också varit chefredaktör för Norran, den dominerande dagstidningen i EFS-täta norra Västerbotten.

Nu hälsade han alltså på hos oss i Hammarbykyrkan och talade då om författaren Per Olov Enquists böcker. P O  Enquist är född och uppvuxen i Hjoggböle, strax söder om Skellefteå. Av nutida författare är PO den enda av format som har vuxit upp inom EFS. I hans författarskap finns tydliga referenser till denna lågkyrkliga väckelsebakgrund.

Birger T fokuserade i sin föreläsning på romanen "Musikanternas uttåg" som liksom mycket annat i PO:s författarskap handlar om konflikten mellan vetenskap och tro, mellan rationalitet och känslor. En socialdemokratisk agitator skickas upp till Västerbotten och får problem med att sprida sin ideologi bland de väckelsekristna.

Ett 25-tal personer lyssnade till föreläsningen.

Läs gärna mer om P-O Enquist här.

Här kan du ta del av Birger Thuresons hemsida.

Läs också webbredaktörens tidigare anmälningar av böcker av P O Enquist:

Ett annat liv
Livläkarens besök