Pray - en utställning i Immanuelskyrkan i Stockholm

En av webbredaktörens ungdomsvänner från EFS i Pitebygden heter Tora Ceder och är en i de norra delarna av vårt land välkänd keramiker och skulptör. Hon har nu "gått i pension" och tyckte då att hon kunde ägna tiden åt ett projekt som hon burit med sig i många år. Resultatet blev - efter fem månaders arbete - utställningen PRAY. Nu finns den att se i Immanuelskyrkans kyrksal från den 7:e till den 28 februari.

Verket består av 15 halvmeterhöga skulpturer som visar människor försänkta i bön. De representerar olika religioner. Tora vill genom utställningen utmana oss att arbeta för fred och försoning i världen men också i våra egna liv. Världen behöver, säger hon, många små och stora böner för fred. Utställningen aktualiserar också frågorna om religionsdialog och mångfald. Kan vi be för fred tillsammans med människor av annan tro och bakgrund, undrar Tora med sin utställning.

Fantastiskt bra, tycker webbredaktören och hans hustru.

Publicerat den 7 februari