Du är här:Start > Nyheter > Kurs i själavård

Kurs i själavård

Hammarbykyrkans diakonala arbete är under utveckling. Vi har kommit till ett stadium i vårt utvecklingsarbete där vi utbildar oss för kommande uppgifter. Vi vill stå rustade för att möta de andliga och sociala behov som ständigt ökar i vår del av Stockholm. I detta arbete vill vi gärna inbjuda vår närmaste församlings- och kyrkogrannar att delta i en kurs i själavård.

Kursen består av fem öppna tretimmarsseminarier då vi lyssnar till olika föredrag och delar med oss av vår erfarenheter om hur diakoni kan bedrivas.

Lördagen den 4 oktober kl 10.00-12.00 ordnar vi därför en informations- och diskussionsträff då alla som är intresserade av diakonalt arbete eller som vill veta mer är välkomna.

Lokalen är Hammarbykyrkan, Nathorstvägen 44. T-station Skärmarbrink.
Träffen är gratis - men vi tar 25 kr för fika.
Ingen anmälan
Ansvarig: Lennart Bergström, lennart@bergstroms.org, tel 070-725 38 89.

Syftet med själavårdskursen är att göra oss redo att möta den ökande nöd vi dagligen ser utanför våra kyrkdörrar. För att kunna göra det på bästa möjliga sätt söker vi i all enkelhet samverkan med andra kristna i vår närhet.

Att hjälpa människor i andlig och social nöd kräver mycket av oss. Vår förhoppning är att vi genom att samverka ska kunna nå längre med mindre ansträngning och mer mer gemensam glädje i den uppgift vi fått från vår Herre.

Samverkan betyder att det finns ett behov av att organisera vårt arbete. Då får vi tillgång till ett ökat kunnande och mera uppmuntran, vilket säkerligen kommer att behövas för att ge behövande ett hopp i nutid och framtid. Vi behöver därför träffas, lära, diskutera, planera och organisera vårt kärleksarbete. Varför inte börja med en gemensam själavårdskurs?

Av dessa och många andra skäl tar Hammarbykyrkans diakonala utskott initiativet till detta under hösten 2014. Förutom präster och övriga verksamma inom vår diakoni inbjuds också våra kyrkogrannar med liknande uppdrag att delta.

Välkomna!

Publicerat den 21 september