Du är här:Start > Nyheter > Julmarknaden 2014

Julmarknaden 2014

• Fullt i caféserveringen i Hammarbysalen

• Finlpppisen sålde bl a detta "konstverk"

• Persiska mattor var en nyhet denna julmarknad

• Bokhandelsknoddarna sedan 30 år var på plats även detta år.

• Hantverksbordet - en julmarknadsklassiker

• Tomtar på hantverksbordet

• Bokbordet hade denna bibel till försäljning. Den var tryckt 1816, dvs för 198 år sedan. Men ingen var beredd att vid marknaden betala det den borde vara värd på den antikvariska marknaden. Så rariteten finns kvar till nästa år.

• Servering av pitepalt är en av julmarknadens specialiiteter. Här inplastad innan den hamnade i uppvärmningskastrullen.

• Glada tjejer från Bagis

• Det var välfyllt i Hammarbysalen vid 12-tiden

En av Hammarbykyrkans allra äldsta traditioner är julmarknaden lördagen före första advent. Idag, den 29 november, hölls 2014 års basar (för att använda det namn som användes i julmarknadens barndom på 1970-talet). Julmarknaden inbringade i år ca 105000 kr till verksamheten i Hammarbykyrkan, det näst bästa resultatet någonsin.

Julmarknaden är verkligen ett tillfälle då ALLA kommer till kyrkan, både nuvarande medlemmar, gamla medlemmar, medlemmars barn, andra EFS-are från Stockholmstrakten och Hammarbyvänner från Hammarbyhöjden, Kärrtorp, Bagarmossen och andra bostadsområden i Söderort.

Tillströmningen av besökare var mycket god. Vid 12-tiden var alla serveringsrum - fikaserveringen i Hammarbysalen, paltserveringen i ett av studierummen och Café Tropica i kapprummet - överfulla med hungriga besökare. Även försäljningen av loppisprylar, hantverksalster, böcker mm var intensiv. Fram på eftermiddagen var det som vanligt lugnare och kl 15 samlades kassaskrinen in och årets julmarknad var avslutad.

Julmarknaden är inte bara till för besökarna. Det är också ett tillfälle då vi alla medlemmar i EFS-föreningen arbetar tillsammans med gott humör. Vi är omkring 100 personer som var och en ansvarar för olika delar i den fest som julmarknaden är. Gör palt, bakar bröd till försäljning och servering, syr förkläden, stickar vantar, gör julpynt och julgodis, tar hand om olika loppis, sköter chokladhjul och tombola, lagar och serverar indisk och afrikansk mat, säljer bröd, säljer korv, gör fantastiska smörgåsar, säljer lotter, serverar kaffe, diskar , städar och ställer lokalerna i ordning både före och efter marknaden. Att arbeta tillsammans ideellt är verkligen ett nöje som fler borde få upptäcka.

Publicerat den 29 november