Orgelkonsert med Johannes Skoog 9/5 kl 18.00

För ett antal år sedan började en ung man öva på Hammarbykyrkans orgel. På Valborgsmässoafton gav han en strålande entimmeskonsert på Konserthusets magnifika orgel.

Lördag den 9 maj kl 18.00 svarar han för en orgelkonsert i Hammarbykyrkan - med verk av Bach, Mozart m fl.

Och i höst reser han till Paris för att som den ende av 20 sökande från hela världen ta en plats i orgelspelandets förnämsta utbildning vid Pariskonservatoriet. En blivande världsstjärna på det erkänt svåra instrumentet orgel, kanske det mest mångsidiga instrument som existerar.

Johannes är född 1992. Så här skriver Konserthuset i sitt programblad till den orgelkonsert som gick av stapeln på Valborgsmässoafton:

Johannes visade redan vi tidig ålder att han hade en sällsynt gåva för musik. Som femåring började han ta pianolektioner och vid elva påbörjade han sina orgelstudier för Mathias Kjellgren, idag lärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han medverkade också i TV4:s dokumentär "Svenska underbarn", där han representerade området musik.

Under utbildningstiden vid Musikhögskolan har Johannes deltagit i flera internationella "master classes" med namnkunniga lärare som Oliver Latry, huvudorganist vid Notre-Dame i Paris, Thomas Trotter, Jacques van Oortmerssen med flera. Sedan sommaren 2013 har Johannes också studerat för den mycket framstående organisten Johan Vexo, även han verksam i Notre-Dame och för Jean-Baptiste Robin i Chapelle Royale de Versailles.

Vid en intrnationell tävling 2010 utsågs Johannes Skoog som en av sex uttagna att delta i  "Young Talents" master class i Haarlem, Nederländerna. Han deltog också 2013 vid Nothern Ireland International Organ Competion, där han fick pris för bästa Bach-internpretation. Vid sidan av sina studier konserterar Johannes flitigt både i Sverige och internationellt.

Vi som har ansvar för att hålla Hammarbykyrkan öppen på vardagar har den senaste tiden ofta haft Johannes som musikaliskt sällskap i kyrkan, där han tragglat passager i de verk han idag framförde i Konserthuset. För något år sedan gjorde han ett inhopp som vikarierande kantor i och körledare i vår kyrka. Av och till händer det också att han ställer upp vid orgeln i samband med gudstjänster och soppluncher.

Vi önskar Johannes lycka till vid Pariskonservatoriet och hoppas att även i framtiden då och då få njuta av hans orgelkunnande i Hammarbykyrkan.

Bilderna togs vid Valborgsmässoaftonens konsert i Konserthuset. Här framförde Johannes verk av W. A. Mozart, Jehan Alain och Marcel Dupré. De två senare verken framfördes utan notstöd. För en oinvigd framstår det obegripligt att man kan memorera 24 minuter av så komplicerad musik som Alains. Imponerande!

Carl-Olof Strand

Publicerat den 30 april