Annahita och Roksana har intervjuats i "Malou efter tio"

Tisdag den 7 april kl 10.00-10.25 intervjuades Annahita av Malou von Sivers i "Malou efter tio" i TV4. Annahitas dotter Roksana medverkade också i programmet.

Här är en länk till programmet

Den kyrka Annahita arbetar i är Hammarbykyrkan, invigd 1969 och belägen på Hammarbyhöjden i Södra Storstockholm. Här har ett drygt hundratal farsitalande (persisktalande) iranier och några farsitalande afghaner sitt andliga hem. De har alla upptäckt det kristna kärleksbudskapet och blivit kristna. Verksamheten i kyrkan drivs av två olika föreningar, dels en persisk förening, dels en svensk förening, som varit verksam i Hammarbykyrkan sedan dess invigning.

Bägge föreningarna tillhör EFS, en missionsorganisation inom Svenska kyrkan med ca 14000 medlemmar runt om i Sverige. Prästerna i Hammarbykyrkan - både farsi- och svensktalande - är prästvigda i Svenska kyrkan och gudstjänster hålls enligt svenska kyrkans ordning. Fram till 2013 var Hammarbykyrkan så kallad samarbetskyrka inom Skarpnäcks församling men numera drivs verksamheten med egna insamlade medel utan formellt samarbete med församlingen.

"Farsi-verksamheten" innehåller gudstjänster, bibelstudier och ungdomssamlingar men också ett stort mått av diakonal verksamhet. Det handlar då om att t ex bistå asylsökande, hjälpa nykomna iranska flyktingar till boende och arbete mm. Svenska kyrkan har för 2015 beviljat ett bidrag på 100000 kr till "farsi-verksamheten" - men därutöver behövs mycket mer pengar för att hålla verksamheten igång.

Om Du vill ge en gåva - betala då in pengar till EFS Missionsförening i Hammarbykyrkan, plusgiro 358094-1.

Publicerat den 5 april