Hoppa till innehållet

Anna Fredriksson: Sommarhuset

Ljudbok
A Nice Noice 2011
Uppläsare: Louise Raeder

















Under stugsemesterns första veckor har webbredaktören lyssnat sig igenom Anna Fredrikssons debutroman "Sommarhuset". Åtminstone pekar titeln mot att det är lämplig semesterlitteratur. Anna Fredriksson har hittills mest ägnat sig åt att skriva filmmanus - men nu har hon gett sig på att skriva en alldeles egen roman. En debut med mersmak. Som ljudbok är den föredömligt uppläst av Louise Raeder.

En drygt 40-årig kvinnlig lärare är romanens centralgestalt. Hennes mor har just tagit sitt liv, efter att ett tag ha varit intagen på en psykiatrisk klinik i Stockholm. Eva påverkas kraftigt av moderns dramatiska död, säger upp sig från sin lärartjänst och ger sig ut till moderns sommarhus, på en ö i Stockholms skärgård. Där har hon och modern tillbringat sina somrar. Ensam med sina minnen av modern framlever hon ett par sommarveckor. Sedan bryter "helvetet" lös.


Anna Fredriksson

Evas två syskon med sambo resp med hustru och tre barn anländer i samlad tropp till sommarstället. De har efter en familjekonflikt tretton år tidigare dragit sig undan från modern och Eva och har inte varit ute på ön sedan dess. Nu kommer de för att besiktiga det ställe de och Eva blivit delägare till, tillbringa ett par "sista veckor" där och för att tvinga fram en försäljning. Det är framförallt lillasystern som är drivande, hennes egna företag har gått i konkurs och hon behöver få loss de pengar som en försäljning av det välbelägna huset kan inbringa.

Kring detta arvstvisttema spinner Anna Fredriksson en intressant intrig med en trovärdig och dynamisk personskildring. Syskonens konflikt förklaras på ett bra sätt genom tillbakablickar på deras tidigare liv tillsammans. Personerna är inte svartvita utan tecknade i flera färger. De har bra och dåliga sidor, även Eva som på sätt och viss är bokens "jag"-gestalt.

Eva framställs som en mycket ensam person. Hon har en son i 20-årsåldern och en väninna i skolkollegiet. Dessa verkar - förutom mamman - ha varit de enda personer hon haft en slags vänrelation till. Evas mammas livsöde spelar en stor roll i romanen. I Dagens nyheters recension av romanen sammanfattar anmälaren, Ulrika Milles, mamman så här:

En kvinna i den första moderna akademikergenerationen: arbetade jämt, analyserade allt och såg barn som detaljer som får en att stanna i utvecklingen. En kvinna som fick fixa jämställdhet och karriär på egen hand och vars bränsle var depression. Som bara såg "seriösa långfilmer" på tv i absolut mörker. "Kvinnoöden, långa tystnader, krigsscener, tagningar som varade i en evighet, tunga andhämtningar, ångestskrik, dödsrosslingar."

Hur det går med sommarhuset skall vi inte avslöja här. Men lite av den s k "feelgoodkänsla" som romanens titel och omslag pekar mot infinner sig i alla fall på romanens sista sidor. "Sommarhuset" är trots sin enkla och brottsbefriade intrig lite av en bladvändare. Och ger dessutom - vid sidan av skildringen av arvstvisten - en bra och trovärdig beskrivning av många företeelser och värderingar i vår samtid.


Carl-Olof Strand
2012